عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

تسهیلگر و بارش افکار

 بازهم در باره تسهیلگر و بارش افکار

شایسته است که تسهیلگر در هنگام بارش افکار یا همان توفان مغزی در میان گروه مشارکت کنندگان قلم به دست شود و روی وایت برد یا کاغذ بزرگ یا روی هر صفحه یا دیوار یا هر ابزار دیگر، ایده ها و افکار یا صحبت هایی که مطرح می شود، سازمان دهد: ممکن است که فهرستی از ایده ها را بنویسد و در همان حال، با مشارکت شرکت کنندگان آنها را دسته بندی کند. 
 

گاهی نیز بارش افکار دسته بندی های متنوعی دارد. خوب است از روش نقشه ذهنی استفاده شود تا در نظر من شرکت کنندگان، تصویری از ایده ها و دسته بندی آنها و ارتباط میان آنها مشخص گردد.‌

نمودار ون، و نمودارهایی از این دست می توانند برای ترسیم ارتباطات میان ایده ها یا مفاهیم یا دست اندرکاران به کار روند. کارهای متنوع و زیبایی می توان انجام داد.

گاهی هم چند عنوان برای دسته بندی یا همان خوشه بندی یا چنته بندی خواهیم داشت. ایده های شرکت کننده ها را بر حسب ربط آنان در این دسته ها قرار می دهیم. عبدالرضافارسی 

با این وصف، تسهیلگر یا کمک تسهیلگر، یا فرد یا افرادی که کمک می کنند تا سازماندهی افکار و ایده ها صورت گیرد، باید کمی ذوق هنری داشته باشند تا شکلی که حاصل این بارش افکار است هم گویا باشد و هم زیبا و دل انگیز. از رنگ ها به خوبی استفاده شود و حتی کلفتی یا نازکی حروف کمک کننده است. خطوط و فلش ها می تواند در خدمت مفاهیم باشد و خلاصه با تصویری کردن ذهن شرکت کنندگان در خصوص موضوع مورد بحث به درک بهتر آن توسط خود آنان کمک می کنید.

از دوستانی که این مطلب را می خوانند، درخواست می کنم به من بازخورد دهند که آیا دوست دارند باز هم از این پست ها بگذارم یا بیشتر دوست دارند که ویدیویی پست بگذارم، یا بیشتر از پست هایی که تجربه هایم را بیان می کند لذت می برند یا بیشتر اهل خاطرات و گذشته ها هستند.

با تشکر از استاد بزرگوار آقای  نوری نشاط


#تسهیلگری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد