عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

دروغگویی کودک

دروغگویی کودک

وقتی متوجه عادت دروغگویی کودک خود شده اید چه عکس العملی نشان می دهید؟ از چه روش هایی استفاده می کنید تا عادت دورغگویی را در او از بین ببرید؟ این عادت به تنهایی می تواند علاوه بر عادت های منفی ای که کودک ما از خود نشان می دهد نا امید کننده و رنج آور باشد. خوب است که بدانید دروغگویی در سنین 4 یا 5 سالگی بهنجار است و جزیٔی از مراحل رشد او را تشکیل می دهد. توسل به دروغ  در این سن ریشه در تخیل فعال و تفکرجادویی کودک دارد  و این شانس را به او می دهد که در جستجوی دنیایی امن باشد. تخیل فعال نشانه سلامت عاطفی در سنین چهار و پنج سالگی  اوست حتی اگر آمیخته با دروغ و تحریف حقیقت باشد که اغلب چنین اتفاقی خواهد افتاد. طبیعتا کودک دوستان خیالی برای خود فرض می کند و با آنها حتی بازی می کند. ممکن است درباره آنها با همسالان خود صحبت کند و طوری وانمود کند که آنها موجودات واقعی هستند.ممکن است علت دروغ، بیان افکار و احساسات و یا دفاع از خود باشد.گاهی هدف او جلب توجه والدین است.  

در اغلب موارد ترس تبدیل به وسیله ای دفاعی برای کودک می گردد. او با اینکه خود می داند که دارد دروغ می گوید، برای آنکه تنبیه نشود و یا مورد سرزنش قرار نگیرد، چاره ای جز پناه جستن به دروغ ندارد. همان طور که مشخص است کودک برای دروغ خود دلایل کافی دارد  او هنوز به مرحله مسیٔولیت پذیزی در قبال دیگران نرسیده است  او فقط خود را می بیند گویی فقط به دنبال منافع خویش است.

اما راه حل چیست؟ اولین وظیفه والدین در قبال دروغ، پرهیز از واکنش افراطی است. اغلب والدین بر این باورند که اگر کودکشان از اکنون شروع به دروغگویی کرد در آینده ممکن است دست به کارهای خلاف بزرگتری بزند(تخم مرغ دزد شتر دزد می شود) واکنش این پدر و مادر در مقابل دروغ کودکشان سختگیرانه و خشن است. تکیه ی کلام آنها برنهی و پرهیز است. این پندار اشتباه است و نحوه برخورد اشتباهی بزرگتر. استفاده از عباراتی نظیر دروغگو دشمن خداست که متاسفانه در کشور ما مرسوم است و ترساندن کودک از خدا و آتش جهنم فقط بر اضطراب کودک می افزاید.

صحبت، گفتگو و درک کودک، سه اصل طلایی فراموش شده ی خانواده های ایرانی در نحوه ی برخورد با کودک می باشد. سعی کنید در مواجهه با دروغ کودکتان در مرحله اول شرایطی را که زمینه ساز چنین کاری شده است کشف کنید.شاید حتی لازم باشد به گذشته خود برگردید و اولین دروغی را که به پدر و مادر خود گفته اید به خاطر بیاورید.

#روانشناسی #روانشناسی_کودک #کودک #دروغگویی #فرزندپروری #تربیت_کودک #رشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد