عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

مطلعین کلیدی را شناسایی کنیم

مطلعین کلیدی را شناسایی کنیم

پس از آنکه با کمک مشاهده و گفت و شنود اندکی به اجتماع نزدیک شدیم و تصویری اولیه از آن به دست آوردیم لازم است تا قدمهای بعدی را برداریم. یکی از اولین قدمهای ما شناسایی مطلعین کلیدی در اجتماع محلی است که به آن وارد شدیم. شناخت و گفتگو با این افراد میتواند به ما کمک کند تا درک عمیق تری از اجتماع به دست آوریم و اندک اندک با مشارکت آنها بتوانیم از توصیف وضعیت به سمت تحلیل وضعیت پیش برویم.

 

 

حال سئوال این است که مطلعین کلیدی چه کسانی هستند؟ آیا منظور از مطلعین کلیدی افرادی متخصص و حرفه ای است که در آن اجتماع محلی زندگی میکنند؟ برای پاسخ به این سئوالها بد نیست که اول ببینیم منظور ما از مطلع چیست؟ یعنی اطلاعاتی که ما به دنبال آن هستیم چه چیزهایی است. ما برای شناخت بهتر یک اجتماع محلی باید سراغ افرادی برویم که آن اجتماع را به خوبی میشناسند. پس در این مرحله برای ما مهم نیست که اطلاعات این افراد در حوزه های دیگر چقدر است، بلکه برایمان مهم است که چقدر اجتماع محلی خود را می‌شناسند. پس ما لزوما به سراغ افراد متخصص، تحصیل کرده و .. نمیرویم مگر آنکه آنها هم شناخت خوبی از محله‌ی خود داشته باشند.

برای پیدا کردن مطلعین کلیدی میتوانیم به سراغ قدیمیهای محل برویم​ . معموال این افراد را با گفت و شنود با برخی کسبه و اهالی محل میتوان شناسایی کرد. حتی برخی از کسبه نیز ممکن است خود جزو قدیمیهای محل باشند. این افراد به دلیل قدمت سکونتشان اطلاعات کاملی از وضعیت محله، ساکنین آن و تغییر و تحوالتی که در طول زمان در آن رخ داده، دارند که ساکنین جدیدتر از آن مطلع نیستند.اما تنها قدیمیهای محل نیستند که میتوانند مطلع کلیدی باشند.د مطلع کلیدی باشند بلکه افراد دیگری که ارتباطات زیادی با مردم محلدارند نیز میتوانند چنین نقشی را داشته باشند​.

نقل از کتاب  راهنمای مقدماتی  اقدامات اجتماع محور نوشته پیام روشنفکر، دلارام علی، زینب محمود آبادی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد