عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

ریشه شناسی داستان افشین و بودلف در تاریخ بیهقی

یکی از کتاب‌های خوبی که از مشهد خریدم « بررسی تحلیلی حکایت های تاریخ بیهقی» می‌باشد. از دیشب شروع به خواندن نمودم . حکایت « وصیت هارون و خیانت فضل ربیع» همچنین « داستان افشین و بودلف» را خواندم..... فاعتبرو یا اولاابصار. نویسنده این کتاب  دکتر محمد حسین کرمی می‌باشند. امروز متن پی دی اف از نویسنده یاد شده در پایگاه علمی جهاد دانشگاهی  دیدم.که چکیده و متن پی دی اف را می آورم.

 

 

بیشتر کسانی که کتابهای تاریخی یا حتی داستانهای تاریخی را می خوانند، همراه با لذت فراوانی که می برند، همواره این پرسش را پیش چشم دارند که آیا واقعا این مطالب به همین صورت اتفاق افتاده یا اینکه ساخته و بافته اذهان مورخان و قصه نویسان است؟ شاید تحقیق در این خصوص آرزویی همگانی باشد، اما موانع آن قدر فراوان است که چنین کاری کم تر کسی را میسر است. نویسنده توانای تاریخ آل سبکتکین - ابوالفضل بیهقی - با تاکید فراوانی که بر ذکر منابع نوشتاری و معرفی راویان مطالب خویش دارد، اذهان را در این خصوص بیش تر تحریک می کند.
در این مقاله داستان افشین و بودلف را با این دیدگاه نگریسته ایم و برای پی جویی آن، منابع فراوانی را از پیش چشم گذرانده ایم، اگرچه مطالب کم تری یافته ایم
.
این داستان به این صورتی که در تاریخ بیهقی آمده است در هیچکدام از کتاب های تاریخی روایت نشده است. تنها کتابی که این حکایت را تقریبا با همه مطالب آن نقل کرده است، متن عربی فرج بعد از شدت از قاضی تنوخی و ترجمه فارسی آن از حسین بن اسعد دهستانی است
.
با توجه به این که قاضی تنوخی نویسنده کتاب در سال 384 هـ چشم از جهان فروبسته است، باید احتمال داد که بیهقی این حکایت را از این اثر یا کتابی مشابه آن برگرفته است.

متن پی دی افhttp://s9.picofile.com/file/8344369950/1afshin.pdf.html مقاله 


http://farsiyad.gigfa.com/?p=1051


 6https://www.sid.ir/FileServer/JF/6004513890206
کلید واژه: افشین، بودلف، معتصم، احمدبن ابی دواد، فرج بعد از شدت، تعصب قومی، تاریخ بیهقی، ابوالفضل بیهقی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد