عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

عبدالرضافارسی

یادداشت های عبدالرضا فارسی

کنکور و عدالت آموزشی

۲۱ تهرانی در میان ۳۶ داوطلب برتر

@farsiyad

اگر در نتایج کنکور چند سال اخیر دقیق شویم، مشاهده خواهیم کرد که به غیر از تهران، بیشتر نفرات برتر از کلان شهرهای اصفهان و تبریز و مشهد بوده اند. این مسئله نیز به کلی بحث عدالت آموزشی را در کشور زیر سوال برده و آن را در همان حد شعار باقی خواهد گذاشت. و این بدان معناست که شهرهای دیگر در این زمینه کمترین پوشش داده شده اند و توجه کمتری به آنها شده است.  

همچنین در شهرهای بزرگ و مخصوصا تهران، میزان درآمد خانواده‌ها بالاتر از بقیه شهر های کشور بوده و به تبع آن هزینه کردن خانواده ها برای ارتقای سطح دانش و تحصیلات فرزندانشان بالاتر است. که البته در کنار همه این موارد سطح فرهنگ خانواده‌ها و نوع نگاه آنان به امور تحصیلی فرزندانشان و جدیت در حضور مداوم و مستمر دانش آموزان در آزمون های آزمایشیِ شبیه‌سازی شده با کنکور دانشگاه‌ها، در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر و حاشیه تفاوت فاحشی داشته و همین امر خود مزید بر علت است. البته ناگفته نماند که باتوجه به جمعیت بالای کلان شهرها و علی‎‌الخصوص تهران، تا حدودی انتظار حضور تعداد بیشتر داوطلبان، و حضور آنان در بین نفرات برتر دور از ذهن نیست. اما این مورد به این شوری هم نباید باشد که از ۳۶ نفر از نفرات برتر، ۲۱ نفرشان از تهران باشند.

جالب‌تر اینکه اکثریت قریب به اتفاق همین نفرات برتر تهرانی نیز از مدارس نمونه دولتی و مخصوصا تیزهوشان بوده‌اند و این نیز خود جای بحث فراوان دارد. زیرا با جدا کردن دانش آموزان مستعد و توانا از دیگر دانش‌آموزان، عملا رقابت در کنکور و در میان دانش آموزان به تعداد معدودی از مدارس محدود شده و مدارس دیگر و دانش آموزان آنها تا حد بالایی در رخوت و بی‌انگیزگی به سر می‌برند. رقابت جهت کسب موفقیت در این مدارس تقریبا به محاق رفته است. در واقع طبقه‌بندی مدارس در کشور یک سیاست شکست خورده و آسیب‌زا بوده که در کنار دیگر برنامه‌های ناصحیحی که در کشور در حال اجراست باعث بروز چنین اتفاقاتی شده. وضعیت امور آموزشی و تربیتی در کشور را بر روی روال دیگری غیر از روال رسیدن به پیشرفت‌های بهتر و حرکت به سوی یک جامعه ایده‌آل و عمل‌گرا سوق داده است. 

وقتی دانش‌آموزان تهرانی به لحاظ امکانات آموزشی، فرهنگی، تفریحی، رفاهی و... همیشه چند قدم جلوتر از دانش‌آموزان استان‌های دیگر هستند، باید خیلی بیشتر از اینها منتظر چنین مواردی باشیم. 

متن کامل:

http://goo.gl/vKFPuj

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد